29/08/2019
Lagom till att kommunen äntligen fick det borttagna och utlovat levererade byggmaterialet på plats så skall det nu lika fort bort igen då bygget stoppades helt och hållet av kommunen idag. förklaring följer nedan och det känns som det är dags nu att allt kaos med detta projekt kommer till kännedom...
Dessutom maken till oprofessionell leverans har nog aldrig skådats då man lagt virke, stålprofiler, svetsade stålprofiler, plywood huller om buller och tippar av det från flakbil med 1.5 fallhöjd rakt ner i den nylagda och känsliga asfalten i skateparken...
jodå både skador på asfalten och de för/färdigsvetsade stålprofilerna.
Varför bygget helt stoppats av kommunen nu när bara en sista månad återstår, beror på budgetskäl, trots i början av juli presenterad budget och även uppdaterad och reviderad till ett lägre belopp nu i augusti inför byggstart. Tyvärr har inga signaler om detta getts mer än att man tidigare varit angelägen om att fullfölja bygget exakt enligt plan trots fördyrning. Tydligen pga missförstånd om kostnadskalkyldokument gällde för helåret 2019 eller kvarstående kostnader nu i höst, detta trots att vi som sagt vid 2 tillfällen specat dessa som kvarstående.
Redan vid byggstart 2018 var parken underfinansierade med 270 000:- pga det statliga bidraget inte kunde utnyttjas till fullo då egentlig byggstart med de stora posterna med mark- och parkarbeten kunde ske först 2018. Något som då inte sågs som något problem i kommunstyrelsefötvaltningen och skulle lösas med tillskott om besparing inte kunde ske.
Under 2018 skedde därefter flera dyrbara förseningar pga att markarbeten för bowlområdet inte utformats enligt ritningar, detta ledde till ineffektiva arbetsmoment för vår del då man inte gjorde klar marken för vår del av parken förrän man gjort klar marken för bowlen, plus att vi själva blev involverade i att reda ut detta och hitta lösningar. Här skedde då även en del del dubbelarbete och fördyrningar då man inte tog till sig efterfrågade tänkbara lösningar såväl från oss som professionellt skateparksbyggföretag med internationellt erfarenhet, utan istället gick på sin egen lösning. All kritik gällande dessa missar blev vi även av chef på kommun i samband med att det skulle redas ut tydligt tillsagda att inte ta upp, då ”man hade stort förtroende för denna entreprenör” kort och gott mer eller mindre ett mellan raderna ”håll käften”.
Efter detta har det sedan uppdagats mer och mer under både 2018 och 2019 att markarbetena för vår del av parken mot bowlen fuskats en hel del med gällande underarbete och materialtyp vilket lett till åtskilliga extra arbetsdagar för vår del(bilddokumentation på dessa markarbeten finns för den intresserade). Något som vare sig kommun eller entreprenör tagit speciellt mycket till sig av.
Faktiskt är det som så att denne entreprenör flertal gånger både 2018 och 2019 fått betalt för moment som ursprungligen ingått i offererat totalpris för alla markarbeten, vilket hela vår budget utgått ifrån, där inget egentligen enligt oss faktiskt tillkommit utom ett enda moment som dessutom endast skulle utföras ifall det kunde innefattas i budget(något som finns väldokumenterat). Dessa extra kostnader har också skett helt och hållet utan kontakt med oss om det stämmer och hur detta kommer sig.
Kommunen har också helt utan samråd med oss som sakkunniga gällande skateparker tagit egna beslut om hur instängsling/staket ska genomföras, där vi har haft egna såväl mindre kostsamma som förslag som förslag som skapat en trevligare miljö.
Man har dessutom på eget bevåg valt att anlägga en sluttning i anslutning till parken med stenkross/singel istället för som av oss från början specats med gräs och flertal gånger påmint om.
Stenkross i direkt anslutning till en skatepark är inget annat än vansinne pga de stenar som regelbundet kommer hamna på skateytan och skaderisken i de fall man ramlar/råkar åka ut ur parken något som är ett ytterst välkänt fenomen från x antal andra parker där man av okunskap gjort samma lösning.
Detta är även en lösning som vi efter att ha sett priset på ställer oss extremt frågande till. Enligt de offerter och prisuppgifter vi har av kunskap hade man till och med kunnat asfaltera denna del för ett mindre belopp.
Man valde också att lägga pengar på att lägga asfalt på en del av parken som nu ändå var tänkt att gjutas in och en större onödig kostnad om nu bygget hade fortsatt eller ev fortsätter någon gång i framtiden.
Visst vi har själva givetvis också ett högre belopp än ursprungligt i form av lön/tid men som hela tiden informerats om orsaker till och som hittills varit ok, saker som i princip helt och hållit legat utanför vår kontroll, som t.ex:
▫️bristfälliga markarbeten
▫️totalt byggstopp från kommunen för att reda ut missförstånd om bowlområdet som vi inte ens var byggansvarig för
▫️bristfällig asfaltering(trots välgenomgånget i förväg) som nu ger ett behov av slipning av betongövergångar. Plus att man medvetet asfalterat igen väl genomgånget och utmarkerat hål för räcke.
▫️försenade leveranser av kommunen själva
▫️inbrott/stöld av verktyg som medförde kostnad i både tid och verktygskostnader
▫️ försenade betongleveranser iom bilhaverier, sjukdom hos personal och framför allt ett större vindkraftsverksbygge.
▫️plus mängder med ytterligare saker som
sinkat arbetet
Sistnämnda med betongleveranser som gjorde att vi hösten 2018 beslutade att avbryta jobbet och fortsätta till våren då vi pga kyla/tidigt mörker på kvällar inte längre kunde vara säker på ett tillfredsställande resultat vid försenade leveranser.
Skulle vi ha tagit mer höjd i vår planerade byggbudget för dessa förseningar och extra kostnader och planerat hela parken annorlunda?
Ja, kanske... dock omöjligt att räkna på då man utan kontakt med oss släpper igenom sådana kostnader som vi anser att inte ens funnits.
Ett fullskaligt företag hade säkerligen tagit ut just mer marginal för just sådana oförutsedda händelser och dessutom egen vinst på det. Men nu har alla parter tydligt vetat att detta handlat om en sammanslutning genom föreningar mm och även om vi definitivt kan bygga en skatepark i detta koncept så saknas även vissa kunskaper, vilket markföretag varit väl informerad om och likväl kommunen.
Dessutom har vi rent lönemässigt tagit ut en lön som inte alls ligger på en nivå som hos ett proffesionellt företag, och en hel del ideell arbetstid, just pga hur projektet sålts in och för att möjliggöra att bygga denna storlek av park som man såväl med ursprunglig som nuvarande budget inte hade räckt till en park av värde/storlek överhuvudtaget.
En stor miss i det hela handlar också om en oändlig soppa av olika personer, kommunavdelningar, företag osv som varit inblandad där det redan förra året knappt fanns någon kvar på kommunen som visste om hur konceptet såg ut från början och hur det ursprungligen var presenterar och insålt, pga pensioneringar, avskedanden, egna uppsägningar, indragna tjänster, tjänstledigheter osv.
Ex. Kommunstyrelsechef, kulturutvecklare, byggchef, och fritidschef m.fl. är sådana som varit involverad från början och som kontakt då funkar ypperligt med. Sistnämnda posten var ursprunglig beställare och kontaktperson men efter det har ytterligare en person hunnit avverkats på den posten och vi är nu inne på den tredje fritidschefen, de två sistnämnda har vi dessutom knappt haft kontakt med under åren.
Nuvarande chef på annan avdelning som haft ansvaret sedan förra sommaren har sedan förra hösten inte ens haft någon direktkontakt med oss, tydligen gillades det inte att efter ha använt härskartekniker blivit ifrågasatt om sin kompetens på posten.
Inte ens inför dagens beslut om att helt och hållet avsluta parkbygget som det ser ut idag bemödas det ta en direktkontakt med oss.
Vi ifrågasätter inte beslutet i sig om man inte vill gå över budget mer, men man borde dock inför ett sådant beslut ha förståelse för vilka konsekvenser det får för utnyttjande av parken, säkerhet, exakta orsaker till fördyrningen och om det går att lösa något billigare. Vi fick på eget bevåg styra upp ett sådant möte för att ge en korrekt bild av konsekvenserna.
Resultatet av detta, ja kort och gott härskartekniker som tidigare, inte villa lyssna till stor del, vår kritik mot markarbetena viftades som tidigare bort, mycket bemödade vi oss inte ens att ta upp då man helt enkelt inte ville ta till sig, och vår kritik om stenkrossen i anslutning till skateparken var kort och gott att dom som kommun är beställare och bestämmer själva.
Tråkigt bara att någon helt utan kunskap om skateboardåkning tar helt egna beslut gällande något som kommer påverkan själva nyttjandet, säkerheten och åkningen.
En stor eloge dock till alla tidigare involverade och nuvarande projektledare(ej ”byggprojektledare”, utan kommunens egna tillsatta projektledare)där kontakten i våra ögon fungerat ypperligt även om denne inte kunnat påverka beslut eller lyckas nå fram precis som oss vad det faktiskt handlat om
Den stora frågan är också hur beslutet om att stoppa bygget tagits då det kommer från chef på avdelning vi ställer oss frågande till om egentligen är rätt person/avd för detta, då det inte handlar om ursprunglig beställare i form av fritidsavd./chef utan helt annan avdelning med annat ansvarsområde. Om detta ändå är korrekt är Fritidsavd./chef åtminstone informerad, delaktig i beslutet och införstådd med konsekvenserna?
Åtminstone fick vi igenom att nu åtgärda den bristfälliga asfalteringen som gjort att övergångar mot betong känns alldeles för väl och i vissa fall utgör en säkerhetsrisk.
Tyvärr innebär det i övrigt att parken nu är färdigställd utan att bygget av kanske den mest unika och efterlängtade delen inte blir av, och som faktiskt troligen skulle vara den mest uppskattade delen bland yngre och nybörjare, samtidigt som även fullt erfarna åkare skulle haft stor glädje av.
.. och det enda som hanns med var utmätning inför bygget och att kommunen själva hann förstöra del av asfalteringen.... Grattis! 😭