ETCETERA - botaniske utskeielser m.m.

ETCETERA - botaniske utskeielser m.m. Et blomstrende og frodig møtested for alle som vil oppleve noe utenom det tradisjonelle. Møteplass. Blomster. Interiør. Planter. Dekorting. Internettkafè. God kaffe.
(362)

Stemning. Ro. Meget god lakris. Bra musikk. Opplevelser. Varm sjokolade. Fagkunnskap. Inspirasjon. Herøy's største trådsnelle/utekafè. Bordpeis. Biovarmere. Knitredufteveikelys. Sansestimuli. Toalettopplevelse. Flere generasjoner.

01/04/2026

God morgen og HURRA!
I dag er det 15 år siden butikken så dagens lys her nordpå og jammen har tiden gått raskt.
Masse morsomt har skjedd og det er mange lokale ungdom som har fått sin første arbeidserfaringer her...og det er blitt fine folk av alle.
Påsken står for døren og det er mange feriegjester på øyene som setter sitt preg med smil og gode humør så det er fine dager her i butikken. Det er godt å være i gang igjen og møte folk som har ventet på at vi skulle åpne dørene og jobben er en sann fryd...men det er en jobb som er gjort før åpningen så kroppen er ikke helt på sitt beste og kanskje jeg går litt rart ( knærne verker....)-men uansett så er humøret bra og banken er virkelig fornøyd med at det endelig kommer inn litt penger. Alle innkjøpsbudsjett er sprengt, men det må til om denne gamle fjøsen skal få det frodige preget jeg vil skal møte alle som legger turen innom oss.
Dessverre er ikke været det aller beste så jeg anbefaler å tilbringe det meste av dagen i en av våre gode stoler med en varm kopp kaffe som selskap-og selvfølgelig med en sjokolade lakris kule...eller to. Og da stolene er til halv pris så kan jo opplevelsen forlenges også hjemme.
Kos dere masse og husk at vi har åpent alle dagene i påsken så det skulle være mulig å besøke oss flere ganger.
Ha en flott ferietid og igjen...HURRA for 15 frodige år!
Tommy.

27/03/2026

Mornings til alle på nett.
Endelig skjer det; dørene åpnes for enda en blomstrende sesong med garantert nye fargeopplevelser og nye ideer som man ikke har tenkt på før.
Butikken er klar for innrykk av positive folk og jeg mener virkelig at det er verdt et besøk eller ti om man skal få med seg alle de nye varene og samtidig prøve alle stolene...som er nedsatt med 50 %.
Her er masse flotte avskårne blomster og jeg skal jobbe på spreng med å lage dekorasjoner og buketter til alle som vil ha med seg litt liv hjem til stua.
Glasshuset er fyllt opp med flotte vårplanter og her er mange fargevariasjoner av svibler som egner seg godt til gravplassen da rådyrene ikke spiser dem. Selvfølgelig er det også mange ulike påskelilje (narcisser) som heller ikke blir spist opp så det skulle være mulig å hedre sine på en fargerik måte.
Men vi har laget en liten "halvpris-avdeling" inne i Glasshuset med fine lykter, stoler, papirstjerner og batterilys så nå er det virkelig mulighet til å gjøre gode kjøp for dem som vil spare penger...og jeg trenger å få tømt litt fra lageret som har vært i fulleste laget.
Inne i butikken blir det også halv pris på alle duftlysene så nå er det kanskje lurt å tenke på alle bursdager som nærmer seg for de er flotte gaver. Etter 15 år med salg av disse så er det på tide at jeg finner et nytt produkt å vise fram.
Nå blir butikken åpen alle dager fram til og med 12 april, men etter dette blir det stengt hver mandag til 1 juni. Etter 1 juni er det åpne dører alle dager til 30 august så jeg håper virkelig at mange tar seg tid til å besøke oss...mange ganger!
Kos dere masse med de fine vårdagene som ligger foran oss og husk at vi har god kaffe og full isdisk.
Tommy.

20/03/2026

God morgen til vårklare folk i dette langstrakte landet.
En uke igjen til dørene endelig åpnes slik at det kan bli litt folksomt i disse lokalene igjen og jeg gleder meg stort. Butikken begynner å å bli klar, men det mangler mange planter og mye friske blomster så den viktigste energien er ikke på plass ennå.
Men det skal jo skje litt ekstra denne helgen så om ikke alt for mange timer sitter denne kroppen forhåpentligvis i et lite fly som vil riste noe enormt...på vei til Bergen og distriktsmesterskapet som avholdes der i morgen. Alltid spennende og morsomt å møte kolleger igjen som brenner for dette faget. Det blir nok tid til en liten fest også på kvelden uansett resultat så en fin helg ligger klar.
Det er ikke bare bare å skru hodet over fra butikken og alle ting som skal klargjøres til å være kreativ på kommando, men noe erfaring har jeg da opparbeidet siden jeg første gang deltok i Oslo i 1986 så det går nok bra på et vis uansett. Det viktigste er jo å ha det gøy og delta så plasseringen får bli den det blir. Men artig skal det virkelig bli og en ny erfaring å være med i Bergen.
Dessverre går mine lærlingeplaner i vasken da Himesha ennå ikke har fått i orden oppholdstillatelse i Norge og da kan han ikke bli lærling på et sted hvor han ikke er bosatt. Norge har sine regler og noen ganger er det ikke noe vits i å krangle med systemet og heller fokusere på andre muligheter som alltid oppstår. Heldigvis har jeg mine flinke ungdommer som stiller opp etter skoletid og i helgene så vi skal nok klare oss på et vis i år også.
Ha en flott helg og jeg skal ta med kamera og ta bilder fra mesterskapet så de blir lagt ut i neste uke.
Tommy.

14/03/2026

God morgen på en lørdag som ligger klar til å fargelegges...forhåpentligvis med sterke farger.
Tro det eller ei, men det står til liv og nå er det 2 uker til butikken igjen skal være klar til en hektisk sesong med nyvasket lokale, stappfullt av mange fine varer og fristende sjokoladelakris.
Innkjøpssjefen har også i år gått berserk så banken er frustrert og alle kontoer skrapet, men pågangsmotet er stort så da er det vel bare å fokusere på alle glade kunder som vil bidra til å bikke den økonomiske situasjonen over på den positive siden...og jeg håper på mange av dem!
Det har begynt nye ungdommer å jobbe her sammen med en del av de "gamle" og det er alltid godt med friskt blod som kan bidra. Himesha Fernando har også flytter til Herøy og skal bli lærling her så dette blir spennende; endelig skal jeg få hjelp til blomsterbiten her i butikken og morsomt med unge folk som er fulle av pågangsmot og skaperglede. Vi får ta godt vare på ham og håpe at dette blir en positiv erfaring som det ofte innebærer å bo på et lite sted.
Og....vi har meldt oss på i Bergen til distriktssmesterkapet (kvalifisering til NM) neste helg så vi starter dette samarbeidet med et brak og det blir morsomt!!!!!
Men som sagt kommer butikken til å ha åpne dører fra fredag 27 mars og vi vil ha åpne dører hver dag i påsken og håper på godt besøk.
For å friste litt ekstra kommer vi til å lage en egen avdeling med nedsatte priser for å få tømt litt fra lageret og da blir det halv pris på alle stolene som er her...og her er virkelig mange fine så det kan sikkert friste. En del andre produkter kommer på listen fortløpende så det kan virkelig lønne seg å ta seg en påsketur ut til oss.
Ha en flott helg og kos dere masse med våren som endelig begynner å bite fra seg.
Tommy.

24/12/2025

Og der var det over for denne gangen; julen er her og butikken har stengt dørene for denne sesongen.
Tusen takk til alle som har vært innom oss og lagt igjen nok penger til å betale for alle utskeielser som det kreves for å lage denne opplevelsen. Det har vært fantastiske måneder med alle dialekter på besøk og det har vært en sann fryd å kunne ta i mot så mange ulike folk som har vært nysgjerrige på hva denne gamle fjøsen inneholder.
Nå peker nesen sørover og jeg skal innom Nesodden før Tunisia blir mitt hovedmål de nærmeste to månedene. Nye produkter og prosjekter venter så butikken får nok et preg av dette når den åpnes igjen til påsken neste år.
Det trenges påfyll av energi og arbeidslyst så jeg har virkelig behov for å komme meg bort og få en pause fra disse lokalene hvor jeg både bor og jobber i, men samtidig elsker. Denne vinterpausen gir meg alt jeg trenger og jeg lover en helt nyvasket butikk full av nye varer når vi åpner igjen så jeg håper mange har satt en ring rundt Herøy på neste års ferieplan da her er mange flotte naturopplevelser som venter.
Og jeg lover nye krumspring og utskeielser også neste sesong...med masse god sjokoladelakris som velkomstgave for alle som åpner døren inn til oss.
Kos dere masse og ta vare på hverandre nå når høytiden er over oss; ha lange samtaler uten mobilscrolling, gode matlige utskeileser med dertilhørene drikke ...med måte...og nyt familiefreden.
Og...vi sees plutselig i 2026...
Tommy.

God morgen. Nå begynner det å bli hektiske dager og det er akkurat slik vi vil ha det; blide folk som besøker oss og lar...
18/12/2025

God morgen.
Nå begynner det å bli hektiske dager og det er akkurat slik vi vil ha det; blide folk som besøker oss og lar seg friste av flotte blomster og planter, sjokoladelakris og morsomme julegriser...joda, utvalget er ikke så aller verst.
Jeg produserer opp dekorasjoner og sammenplantinger og tørker svette samtidig som alle telefoner skal tas så det er fin slankekur å ha julestri i en blomsterbutikk. Multitasking er et kjent begrep i denne bransjen..
Men egentlig ville jeg bare legge ut noen stemningsbilder til dere som ikke har anledning til å besøke oss og til dere som ennå ikke har bestemt dere-bare kom!!!
Ha en flott dag og kos dere masse.
Tommy.

14/12/2025

Mornings på en regntung søndag.
Nei...det er ikke mye som gir julestemning utenfor vinduene her oppe i nord, men jammen er det mye innenfor veggene som jobber hardt for å klare dette. Og jeg tror de fleste får litt følelse av jul når de kommer inn døra for her er det virkelig blitt frodig med julestjerner i alle varianter og størrelser, flotte asalea og mange juledekorasjoner som gjerne vil bli med noen hjem.
Det har vært utrolig hyggelig å trekke 2 gavekort på slutten av dagen og kunne overraske hyggelige folk med en liten premie for at de har vært og handlet her, og i dag er det også to muligheter til å bli utvalgt. Gavekortene våre har ingen begrensning på tid og kan deles opp om man vil så det er ikke noe stress med å bruke dem før det nye året er over oss.
Nå har jeg fin ungdom som hjelper til i kassen og noen av dem er ikke så godt trent ennå så jeg håper alle kan ha tålmodighet med oss og vi får det til sammen. Jeg er nok nødt til å fokusere på mest mulig produksjon og lover at det kommer mange sammenplantinger i løpet av uken så her skal det virkelig fylles opp før julekaoset virkelig setter i gang for fullt.
Selvfølgelig skal vi få levert ut blomster for dere som vil sende hilsener, men om vi ikke tar telefonen på første ring så kommer vi uansett til å ringe tilbake til alle som ringer når vi er ledige så fortvil ikke. Så vær så snill å ikke ring 5 ganger da dette bare stresser opp alle i lokalene....
Da er det bare å ønske alle en flott søndag og i dag er det også gratis varme drikker for dem som vil nyte en stille stund i en god stol med hyggelig selskap rundt seg.
Kanskje blir det en liten sjokoladekakebit til....
Tommy.

05/12/2025

Hallo og heisann!
Der var kroppen tilbake på nordlige breddegrader etter fine uker i Tunisia med oppussing av en leilighet og besøk både i Danmark hos 2have og de flotteste folka på Nesodden.
Men nå er det julemodus som gjelder og butikken er klar for å få pyntet seg litt og jeg gleder meg enormt til å åpne dørene om nøyaktig en uke. Det blir masse friske blomster og juleplanter, ny julepynt og endelig også påfyll av Wood Wick duftelys...nå med juleduft: Cinnamon Chai og Frasier Fir i alle størrelser.
Selvfølgelig er det også rikelig av sjokoladovertrukket lakris så de beste julegavene er nok ennå ikke pakket inn.
Men jeg har glemt noe...vi har hatt 10 års jubileum i disse lokalene!!
21 november var det dette skulle feires, men da tar vi det heller hele neste helg med gratis varme drikker til alle handlende besøkende og vi trekker 2 gavekort a kr.800,- fredag, lørdag og søndag-altså 2 hver dag... Vi får leke litt julenisse vi også.
Denne åpningsperioden har jeg god hjelp av flott ungdom så da skal vi selvfølgelig hjelpe til med å levere julehilsener for alle som bestiller dette. Men vær så snill å ringe eller send mail.... sms vil ikke bli besvart og heller ikke på facebook har vi kapasitet til å motta dette.
Mail: [email protected]
telf. 75058189 eller 46815215

Kos dere masse i helgen og jeg håper mange vil besøke oss igjen når alle de nye varene er pakket ut, blomstene er arrangert i vasene og plantene har fått den beste plassen.
Tommy.

09/11/2025

God morgen på en fin søndag.
Ja for det er en fin dag når himmelen nesten er skyfri og fuglene kvitrer morgenfriske rundt fuglebrettet hvor det flyter over av solsikkefrø...og en av dem har forvillet seg inn i butikken og holder meg med selskap når morgenkaffen nytes. Men han skal hjelpes ut så fortvil ikke.
Selvfølgelig håper jeg på annet hyggelig besøk i løpet av denne siste dagen i november som butikken er åpen for her er mye som kan friste selv en hardbarket Nordlending. Og selvfølgelig jobber vi hardt for å få flere inn i Lakrisklubben hvor det er ubegrenset med plass og medlemstallet bare stiger for hver dag som går. At noen mener vi deler ut smaksprøver bare for at de skal kjøpe med seg en boks eller tre...ja det får de bare mene, men vi er nok den butikken som gir bort mest gratis lakris i løpet av året og det er jeg stolt av!
Selvfølgelig er det frodige dekorasjoner som venter på dem som vil sette pris på sin far på denne Farsdagen så jeg håper det vil være mange som lar seg friste til dette. Far fortjener jo virkelig blomster minst en gang i året så i dag er nok en gyllen anledning...og om det ligger med en lakrisboks så er det også en sikker suksess....
Denne uken peker min nese sørover og det blir en drøy måned til butikken åpnes igjen og den tiden skal brukes til vårhandling hos 2have i Danmark og besøk på fabrikker i Tunisia for å sette i gang ny produksjon av vaser og krukker, kanskje finne nye lamper og tekstiler og andre fine ting. Det er virkelig spennende å planlegge en ny sesong og håpe på enda mer kaos på fergene og våre smale veier av alle som legger turen innom våre lokaler for en forholdsvis frodig opplevelse-og jeg lover at det blir ikke minimalisme som er neste års trend heller.
Kos dere masse og skjem bort alle fedre i dag.
Tommy
ps. Vi sees etter 12 desember da butikken igjen åpnes litt mer julepyntet.

07/11/2025

God morgen...litt i tidligste laget.
Ikke noen vits i å ligge i sengen og irritere seg når man ikke får sove så da er det bare å stå opp og lage god frokost med nykvernet kaffe til. En grei start på dagen med andre ord.
Nå er det helgen som straks står for dør og jeg håper at regnet tar en liten pause slik at det skal bli litt mer fristende for alle som har tenkt seg på besøk disse dagene.
Det har vært ganske stille denne uken så jeg håper det blir mer folksomt de 3 siste dagene før butikken tar en pause igjen og jeg reiser sørover. Her er mange flotte blomster og mange små nyheter for dem som er i julegavemodus så det er nok ikke så vanskelig å fylle en pose eller tre, men det er absolutt lov å bare sitte med en kaffekopp i en stol og slappe langsomt av. Ingen skal føle på noe kjøpepress så lenge de sier ja takk til de lakriskulene som blir tilbudt. De er obligatoriske....
Dessverre er det nå tomt for kalendere med lakris, men det er mange andre muligheter for dem som vil skeie ut med de fristende boksene fra Danmark og det finnes neppe en bedre julegaveide da de ikke vil støve ned oppe på et skap.
På søndag er det jo også Farsdag så jeg håper mange vil vite å sette pris på den karen da han tross alt har gjort en formidabel innsats for å sette oss til verden. Skjem ham bort både med blomster og godsaker og husk at vi aldri vet hvor lenge foreldre blir med oss på reisen...det er så dumt å angre når de er borte.
Jeg håper å se mange blide ansikter de nærmeste dagene og at alle besøkende finner noe fristende i våre lokaler å ta med hjem.
Og for dem som ikke rakk innom denne åpningsperioden så kommer en ny mulighet fra 12-23 desember da butikken også vil være i julemodus de dagene.
Kos dere masse og vi sees plutselig.
Tommy.

Adresse

Øksningsveien 10
Herøyholmen
8850

Åpningstider

Tirsdag 09:00 - 18:00
Onsdag 09:00 - 18:00
Torsdag 09:00 - 18:00
Fredag 09:00 - 18:00
Lørdag 09:00 - 17:00
Søndag 11:00 - 17:00

Telefon

+4775058189

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når ETCETERA - botaniske utskeielser m.m. legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til ETCETERA - botaniske utskeielser m.m.:

Del