20/07/2021
Assalamualaikum...
Kehdupan dalam dunia adalah ujian dari Allah. Allah nak lihat sape yang buat kerana Allah Taala. Niat tu penting. kita betulkan niat kita segera.
Ada juga orang beramal kerana nak menunjuk pada orang lain. Ujian dalam bentuk keluarga, harta, riak, nikmat. Ujian bukan dalam bentuk malapetaka sahaja tetapi ujian datang dalam bentuk kebahagian.
Kita tertipu kerana rasa diri kita tak teruji. Kita leka dan lalai dan lupa nak bersyukur. Ini lah ujian. Allah sentiasa menguji kerana bukan benci tetapi sayang pada kita.
Kita juga teruji dalam keadaan sekarang. Allah nak tengok macamana kita handle diri kita, organisasi kita, diri kita, masyarakat kita. Adakah kita bersama2 menghadapi dengan hati yang satu kerana Allah atau saat ini kita pentingkan diri kita sendiri dan lalai matlamat dan visi syarikat diabaikan.
Ujian kita adalah berbeza. Tengok level kita. JIka kita level leader tak sama dengan level kerani. Macam soalan darjah 6 dengan soalan darjah 1 tak sama kan. Kita kena redha dan hadapi dengan tenang apa yang kita hadapi. Redha dengan Accaptance tak sama. Redha adalah berusaha dan berikhtiar untuk membaiki hidup kita. Redha bukan pasrah dengan apa yang terjadi. Allah uji kita dalam keadaan covid ini untuk kita belajar dan proses ini bukan buat kita relax sahaja. Ini lah tempoh terbaik untuk kita discuss dan belajar untuk baiki system kerja dan upgrade diri masing-masing.
Zaman rasullah dulu mereka pergi berperang juga. Kita sekarang perang macamana? inilah busines ni adalah bala tentera yg sedang bergerak berperang dalam dunia perperangan. sama ada kita menang atau kalah. Yer pasti ada yang tertewas. Ada yang masih gagah. Taktikal perang kena susun betul2 dan kita sentiasa bersedia apa sahaja. Tanya soalan dalam diri kita sendiri..... apa peranan kita dalam peperangan ini????? Apa yang aku akan bantu untuk menang dalam peperangan ini???
System badan juga perlu baiki. Jaga kesihatan dan pastikan system makan rehat dan senaman dijadualkan. Nak perang kena sihat. Selalu review kesihatan kita? cari route yang kita lalui jika ada musibah. Jangan makan maggie hari2. Jangan malas nak masak nasi atau karbo lain. Maggie is not good. seminggu sekali tak pelah. Kawal diri sendiri yer.
Kita manusia sentiasa buat silap tetapi kita harus cepat baiki. lama2 kita dapat elakkan kesilapan tu. Perbaikilah diri kita hari2. Benda yang sukar adalah TANYA DIRI KITA SENDIRI (Ahli tasauf yg cakap). Weekly report, wins dan roadblock itulah contoh TANYA KITA SENDIRI. Kita gagal tanya diri kita maknanya KITA ADALAH GAGAL.
Apa yang kita dah buat?
Apa yang kita boleh lebih baik?
Mengenal diri adalah penting. Kita kena lihat diri kita sendiri. Mengenal diri sendiri insya allah kita akan kenal Allah.
Kunci besar dalam hidup kita adalah MENGENAL DIRI SENDIRI. Jom kenal diri sendiri.
Macamana nak kenal diri kita sendiri. Bila kita tengok kelemahan team kita sebenarnya ALLAH nak kita tahu yang kita juga lemah dalam menguruskan team kita. Allah nak reflect (cerminkan) kau sebenarnya yang belum bijak handle team. Allahuakbar. Kita kat level maner sekarang. Jom kita baiki
Saya Doakan anda semua kaya dan berjaya.