07/02/2022
כמה תמונות צלם טוב אמור לצלם באירוע?
כמה שפחות, מכמה שיותר.
למה פחות? מה רע ב 4,000 תמונות לחתונה? מה, אתה עושה רק 1,200? למה? מתעייפת לך האצבע? גם כך זה בחינם. מה אתה פרסי?
כן. אני פרסי. אבל זה לא העניין.
פעם פעם, כשצלמה עוד היתה עושה רשרוש אמיתי של מצלמה, לכל קליק היה ערך. בעיקר בתחושה שיצר התהליך. החל מהפילם, לפיתוח הנגטיב, התבוננות מדוקדקת בסרט החום הקטנטן, ולבסוף, ההדפסה הצבעונית. מקובל היה לצלם בחתונה 11 סרטים, כ-440 תמונות. הצלמים היו מודעים לכל לחיצה, והשתדלו לדייק ולהפתיע בכל פלש. לקלוע כמה שיותר. שלא יהו תמונות כפולות, שהחשיפה תהיה נכונה, התאורה מדויקת, הקומפוזיציה מסודרת, אפילו לשלוט במצמוץ העיניים של המצולמים…
היום לכולנו יש מצלמה בכיס, וכולנו צלמים. לא סתם צלמים, צלמים מפנקים. מכל סלפי, סדרה של תמונות. מכל סצנה בצלחת, אלבום. המחשבה היא, שגם אם תמונה אחת תתפספס, האחרות יחפו עליה. אפשר אולי לחשוב, שיש בזה הגיון מבחינה סטטיסטית. מתוך כמה שיותר צילומים, מסתבר שיציצו יותר תמונות טובות. לא כך? מה רע בצלם שמפנק באלפי תמונות?
אז ככה:
1. אלפי צילומים לא בהחרך יניבו תמונה ראויה, בדיוק כמו שכתיבת המון מילים לא יכתבו סיפור טוב. תמונה אמורה להיות פיסת אמנות. יצירה מדוייקת שכיף להתבונן בה שוב ושוב. ואמנות אי אפשר להפיק מסטטיסטיקה.
2. כמות מרובה של תמונות, מתעללת בסופו של דבר בלקוח, שאמור לשבת ולבחור. קשה מאוד לבצע סלקציה מתוך אלפי צילומים. זה מעייף ומועד לדחיינות. לא פעם ראיתי מצבים, שעברו כמה שנים(!) עד שהלקוחות מצאו זמן וכח להגיע לזה.
3. צילום שופע, נובע בדרך כלל מחוסר ביטחון עצמי או חוסר ידע. כשיש לי בעיה בציוד או במקום, ואני לא בטוח בתוצאה, הרפלקס המיידי דוחף אותי לחפות על כך בכמות. אבל זה לא באמת עוזר. כשאני חסר ביטחון, השליטה במרחב יורדת ואיתה גם פוחתת היצירתיות.
4. העלות הסמויה של כל קליק. בשנת 1990 קניתי מצלמה, פלאשים וציוד בהשקעה של 2,200$ סה״כ, והם שירתו אותי נאמנה במשך כמעט 15 שנה. מאז 2004 שהתחיל העידן הדיגיטלי, החלפתי 11 מצלמות. השקעתי על ציוד עשרות אלפי דולרים. למה? בעיקר בגלל הבלאי. כן. כל קליק עולה כסף, ולא מעט.
אז אם היה טעם בצילומים בלי סוף, בכייף ובאהבה. אני כאן בדיוק בשביל זה. אבל כשבפועל זה רק גורע, אז למה?
הנה, בואו ותבדקו רגע את הנייד שלכם. כמה תמונות טובות יש בו? כמה מתוכם שוות פיתוח? כמה זמן לקח לכם למצא את הצילום המועדף? האם אי פעם בכלל תמצאו זמן כדי לעבור על כל התמונות ולבחור מתוכם משהו?
אני תמיד בוחן את עצמי, לפי אחוז התמונות שצילמתי והתגלו כלא ראויות להדפסה. השאיפה היא שלא אגיע ליותר מ 10% תמונות פח כאלה.
בחתונה למשל, אני מצלם בערך 1,200 תמונות. וגם זה לא בגלל הצורך, אלא בעיקר כדי לתת תחושה של פינוק ושפע. גם מתוך אלו, אני מקפיד שלא יהיו תמונות כפולות. למשל : בפוזה אחת, מצלם שלוש תמונות - אחת פורטרט, השניה כל הגוף והשלישית בקומפוזיציה לרוחב.
בימינו לא חסרות תמונות, חסרות תמונות טובות.
שמואל כץ 050-6847814