Spyt & Sprøjt

Spyt & Sprøjt Spyt & Sprøjt - Et Get Down i Esbyeah!

Så sker der noget folkens! Vi er klar til at der skal spyttes og sprøjtes på Tobakken d. 8. August og nu kan vi endelig ...
12/06/2026

Så sker der noget folkens! Vi er klar til at der skal spyttes og sprøjtes på Tobakken d. 8. August og nu kan vi endelig løfte sløret for årets musikere! 🫶🏻

Den første vi har glædet os til at præsentere er ingen ringere end Szim! 👊🏻

I fusionen mellem elektronisk og house-inspireret pop balancere Szim sine skarpe, ærlige og følsomme tekster med et ubesværet flow og musikalsk overskud. 🤲🏻

Szim en kunstner, der formår at bygge bro mellem festerne og alt, hvad de indebærer, samt at tappe ind i et univers, hvor store og svære følelser også har sin plads på dagsordenen.

Hendes seneste udgivelse, EP'en 'Sindsro' markerede starten på et nyt kapitel for Szim, der afspejler hendes udvikling både som kunstner og som menneske.

Siden sin debut i 2020 har hun udgivet flere stærke singler, såsom ’Hos Mig’, ’Dårlig til at svare’ og ’Barbee’, samt spillet utallige koncerter, både i eget navn og som opvarmning for prominente artister.

Med sin unikke lyd og evnen til at balancere det sårbare med det energiske, cementerer Szim sig som en kunstner, der konstant udvikler sig, og formår at skabe nærvær, både i studiet og på scenen. ✨️

Hende her er absolut noget at se frem til og vi glæder os helt sindsygt til byde hende velkommen i Esbyeah! 🌬

Link til titel nummeret fra albummet "Sindsro":
https://youtu.be/uPDPkFEJaeA?is=3AuKeO0mZ0Nn04mD

Link til hendes single "Hos mig":
https://youtu.be/4rAytxFB6pc?is=yIW0VIl6GBwtR-hI

KØB DIN BILLET:
https://tobakken.dk/program/spyt-sproejt/

Vi ses på Tobakken d. 8. August fra kl. 12.00 til Hiphop, graff & skate! 🌀

🫟VI HAR STADIG 6 LEDIGE PLADSER TIL MALERE 🫟FØRST TIL MØLLE! 🎨
05/05/2026

🫟VI HAR STADIG 6 LEDIGE PLADSER TIL MALERE 🫟

FØRST TIL MØLLE! 🎨

‼️ Open call til malerne ‼️

Har du lyst til at male en væg til dette års Spyt & Sprøjt D. 8 August 2026?

Det kommer igen i år til at foregå på Tobakkens forplads.

Gasværksgade 2
6700 Esbjerg

Ved interesse
Kontakt Dennis på SMS: 26128567

- Spyt & Sprøjt

Spyt & Sprøjt opstod på tværs af Kanten, Konfus og Rytmisk Farvelade Forening 🫶 VI STØTTER OP - GØR DU? Hjælp os med at ...
04/05/2026

Spyt & Sprøjt opstod på tværs af Kanten, Konfus og Rytmisk Farvelade Forening 🫶

VI STØTTER OP - GØR DU?

Hjælp os med at holde liv i ungdomskulturen og undergrundens uundværlige økosystem - DEL OG SKRIV UNDER NU ✊🪧

SKAL DER OVERHOVEDET VÆRE MUSIK PÅ HUSET FOR FREMTIDEN?

Husets musikforeninger og byens unge- og kulturmiljøer står sammen overfor noget, vi ikke anser udelukkende som et støjklageproblem, men også som en omfattende politisk udfordring omkring prioriteringen af ungekultur på Huset og i Esbjerg.

På onsdag skal Kultur & Fritidsudvalget i Esbjerg beslutte, om bevillingen på 1,1 mio. til støjreducering skal tilbagetrækkes.

I sidste uge mødtes formanden for Kultur & Fritidsudvalget Susanne Dyreborg med alle os brugere af Huset for at sætte ansigt på os, og for at drøfte vores pressede situation, hvor vi haft mulighed for at bidrage med relevant kvalificeret viden til beslutningstagerne i Kultur & Fritidsudvalget. Man har nemlig fundet frem til, at den tidligere plan for støjreducerende tiltag højst sandsynlig ikke er mulig at gennemføre på Huset grundet nogle urealistiske strukturmæssige krav til renoveringen. Det forventes derfor, at bevillingen trækkes tilbage af Kultur & Fritidsudvalget på onsdag. Imidlertid står Huset, dets brugere og ikke mindst hele Esbjergs vækstlagsscene og dets publikum tilbage med ondt i maven over en uklar politisk situation. For er det i virkeligheden et støjklageproblem, der har udløst denne efterhånden årelange krise - eller er det nærmere et politisk spørgsmål, der skal afgøre, om der skal være en vækstlagsscene på Huset i fremtiden?

Vi har skabt og driver et ungdoms- og kulturmiljø, som er essentielt for Esbjerg som kulturby. Det er en kerneinvestering for strategiske indsatser som fx indsatserne omkring Esbjerg som kultur- og studieby og samtidigt understøtter det trivselen blandt udsatte unge, som ikke bare fastholder og skaffer flere unge tilflyttere til kommunen, men som også understøtter udviklingen på tværs af unge i forskellige sociale lag. Vores to foreninger Kanten og Konfus - sammen med resten af Husets øvrige brugere og fællesskaber, har sammen styrket det udviklende og mangfoldige musikalske kulturmiljø i Esbjerg. Unge Esbjergensere i mistrivsel, som oplever ensomhed og psykisk sårbarhed, styrkes gennem vores kulturelle ungdomsforeninger og fællesskaber til at blive - ikke bare byens, men nogle af landets bedste - kulturaktører, teknikere, eventmanagers og udøvende kunstnere. Listen af musikere og teknikere, der har haft deres spæde start på Huset er lang. Vi bidrager til Esbjergs oplevelsesøkonomi og kulturelle kapital gennem et dynamisk kulturøkosystem. På baggrund af ovenstående vil vi gerne ytre og fastholde vores ret til brug af Huset i henhold til den lovlige bestående anvendelse.

Kommunen har foreslået, at vores foreninger samt den vækstlagsscene vi repræsenterer, kan rykke ned på Kulturscenen ved Tobakken. Det vil løse støjklagen nede på Huset, men det vil uden tvivl bremse de ungdoms- og kulturmiljøer, der er essentielle for byen - især hvis man vil holde på de unge. Mens Kulturscenen er et vigtigt tilbud for fx mellemstore festivaler, som kan leje sig billigt ind, så kan man i praksis ikke drive større og betydningsfulde ungefællesskaber på sådan en scene. Det kræver nemlig en vis autonomi at kunne gøre det, og grundet Kulturscenens teknikaliteter såsom lejlighedsvise bevillinger og ikke mindst lejeudgifter, hver gang man skal bruge den, så vil det selvsagt umuliggøre alt det fede, frivillige og fællesskabsdannende arbejde, der opstår før, under og i høj grad efter afviklingen af vores musikarrangementer. Vi driver meget mere end bare koncerter og fester, og det kræver de rette vilkår og rammer.

Derudover skal det nævnes, at selv hvis den urealistiske støjreducerende renovering gennemføres, så er det ikke nok til at sikre musikken på Huset, hvis der i fremtiden skal bygges lejligheder tæt op ad Huset på Museumspladsens parkeringsplads/multibane.
Man kan til gengæld med fordel kigge ind i mindre støjreducerende tiltag, som både er billigere og mere realistiske at føre ud i livet for at imødekomme støjklageproblemet midlertidigt.

Mellem foreningerne og de øvrige fællesskaber på Huset er vi kommet frem til nogle konkrete løsningsforslag, som Kultur & Fritidsudvalget kan overveje for at sikre vækstlagsscenen og ungefællesskaberne på Huset:

1. At få en dispensation for støj

2. At Museumspladsen bliver en del af lokalplanen for bymidten - evt. gennem et tillæg til lokalplanen

3. At dispensationen og tillægget til lokalplanen tænkes ind i planlægningen og budgettet for det fremtidige byggeri på Museumspladsen

Uden disse fremtidige foranstaltninger risikerer man at tabe den kommende generation af musikere og kulturaktører, som opdyrkes via stærke ungdomsmiljøer og kreative rammer i et bæredygtigt kulturøkosystem.

Vi håber at vores udsagn bliver taget op i Kultur & Fritidsudvalget, og vi stiller gerne en repræsentant til rådighed for at præsentere og yderligere uddybe vores sag for Kultur & Fritidsudvalget i den fremtidige proces for Huset. Vi er taknemmelige over at Kultur & Fritidsudvalgets formand Susanne Dyreborg kom og lyttede til os i sidste uge, og vi ser frem til forhåbentligt at kunne løse problematikken omkring Huset i fællesskab.

Hvis du vil støtte os i denne sag, må du meget gerne dele opslaget - og hvis du er enig i at musikken på Huset skal bevares, kan du skrive under på denne underskriftsindsamling: https://www.skrivunder.net/signatures/skal_der_vare_musik_pa_huset_for_fremtiden/

De bedste hilsner,
Husets frivillige, herunder:
- Kanten, Konfus Esbjerg, Spyt & Sprøjt og de øvrige frivillige på Huset

(Billede taget af Klaudia Pur)

‼️ Open call til malerne ‼️Har du lyst til at male en væg til dette års Spyt & Sprøjt D. 8 August 2026?Det kommer igen i...
04/02/2026

‼️ Open call til malerne ‼️

Har du lyst til at male en væg til dette års Spyt & Sprøjt D. 8 August 2026?

Det kommer igen i år til at foregå på Tobakkens forplads.

Gasværksgade 2
6700 Esbjerg

Ved interesse
Kontakt Dennis på SMS: 26128567

- Spyt & Sprøjt

Tak til alle jer der kom forbi  til Spyt & Sprøjt 2025, I er simpelthen for vilde! 🙌Her er nogle af de fede øjeblikke fr...
10/12/2025

Tak til alle jer der kom forbi til Spyt & Sprøjt 2025, I er simpelthen for vilde! 🙌

Her er nogle af de fede øjeblikke fra dagen - vi er allerede helt høje på at gøre det hele igen næste år!

Vi ses i 2026! 💯




Billeder af: Jonas Lynge

Så gik der sgu lige lidt politik i den ✊ I går var vi til valgdebat om Kunst og Kultur i Esbjerg, om disses indvirkning ...
09/10/2025

Så gik der sgu lige lidt politik i den ✊ I går var vi til valgdebat om Kunst og Kultur i Esbjerg, om disses indvirkning på vores by og vores mødesteder 🎨🎧🎤🎯

Vi råbte politikerne op, vi inviterede dem til dialog og på besøg - og det synes vi selv er ret sejt - for hvem vil ikke gerne have mere ungdomskultur, mere Spyt & Sprøjt? 🦤

Vi opfordrede de kære Byrødder til selv at være opsøgende på civilsamfund, foreningsliv og ungdomskultur i byen samt at være proaktive når det handler om de unges fællesskaber - for de redder liv i hverdagen, der hvor socialrådgiveren ikke kan nå ud, der hvor systemet ikke kan skabe meningsfuldhed 🫶

ESF har kastet sig ind valgkampen...ish

Vi sendte i går et par bestyrelsesmedlemmer på Esbjerg Kunstmuseum, hvor en række kandidater havde sat hinanden stævne for at drøfte kunsten og kulturens rolle i Esbjerg Kommune.

Der var en del fremmødte bl.a. holdet bag Spyt & Sprøjt. De sendte en skarp kommentar om manglende inddragelse i planlægning af en streetartfestival, når de nu har afholdt det i fem år. Det gav anledning til god debat om foreningernes rolle i kulturlivet.

En pointe, der blev frembragt flere gange var, at kommunen ikke altid behøver at hyre udenbys organisationer, når der skal skabes kultur i Esbjerg. Vi kan meget selv, hvis man giver os lov.

Vores udsendte fik også indfanget en tidligere skater, der også kan findes på MyggeArts board- og væggrafik, og fik opfordret ham til at få støvet sit kickflip af.

Foto: Fjodor Pedersen

Her er grunden til, at vi i år i al hast, var nødsaget til at flytte vores event. 🙌🏻 Del og kommenter på det oprindelige...
29/08/2025

Her er grunden til, at vi i år i al hast, var nødsaget til at flytte vores event. 🙌🏻

Del og kommenter på det oprindelige opslag på Kanten Esbjerg. 👏🏻

Ungdomskulturen i Esbjerg blomstrer, foreningerne blomstrer, vi blomstrer, men får ingen steder at gro. Huset er et sted, der altid har kunne rumme, at lade unge kulturaktøre gro og vokse. Hvis det forsvinder bliver Esbjerg, som kulturby, endnu fattigere end den er i forvejen. Det må ikke ske, så vi og alle de andre brugere af Huset har brug for jeres hjælp. 🫵🏻🫶🏻💬🗣

HUSETS KONCERTSAL ER LUKNINGSTRUET!

Det er ingen hemmelighed at taget på Huset Esbjerg skal lydisoleres, for at der fortsat kan blive afviklet koncerter på 1. sal. Vi er på Huset utroligt glade for, at forslaget er nået igennem til budgetforhandlinger til Esbjergs kommende budget i 2026. Men vi er ikke helt i mål, og vi håber at musiktraditionen på Huset bliver fremtidssikret i de kommende budgetforhandlinger.

Huset er et kommunalt driftet ungekulturhus, og kulturen på Huset har aldrig været i større fremdrift.
Huset rummer ungdoms- og musikforeninger, skrivefællesskaber, en strikkeklub og mange flere interessefællesskaber. Med en lang tradition for koncerter og frivillighed har Huset været et centralt kultursted siden tiden som “Det 17’nde Trin” og “De Studerendes Hus.”
Efter Spillestedet Tobakkens drift af koncertdelen (2011–2021) stod Huset tomt, indtil det i efteråret 2021 genåbnede som Ungekulturhus under kommunen – nu med nøglen givet videre til unge kulturaktører. I dag er Huset et af byens vigtigste kulturhuse for unge, hvor idéer og drømme kan blive til virkelighed.

Tilbage i 2024 husker I nok, at Huset fik aflyst flere større koncertarrangementer på baggrund af en støjklage. Siden da har Huset fået foretaget lydmålinger både inden- og uden for Husets matrikel. Det medførte en lydrestriktion på 85 dB, hvilket er omtrent det samme støjniveau en støvsuger laver. Det er selvsagt utroligt svært at spille en koncert i Husets koncertsal, hvis man samtidigt ikke må overdøve støvsugeren nede i caféen. Derfor har Husets frivillige været nødsaget til at stoppe al musikaktivitet på Huset.

Huset fungerer som et kulturtilbud for unge tilflyttere, lokale unge og udøvende artister, og det har været bindeleddet for mange forskellige aktører. På mange måder udfylder Huset en rolle, som byen har brug for. Der er brug for kulturoplevelser og fællesskaber, man kan engagere sig i. Her står Huset, med dets traditionsfyldte faciliteter i hjertet af Esbjerg, helt centralt.

Man kan tale om et musikalsk og kulturelt økosystem, hvor Huset er et af de første trin i fødekæden. Med foreninger som Konfus Esbjerg og Kanten Esbjerg samt tilbagevendende arrangementer som Spyt & Sprøjt og Fantasyfestival, har der været store samarbejder i spil på tværs af forskellige ungegrupper og aktører. Koncertsalen på 1. sal er endda blevet brugt til undervisningsforløb og massevis af bachelorkoncerter fra Syddansk Musikkonservatorium - SDMK. Men det kan få en brat ende, hvis ikke man satser på at lydisolere Husets tag og dermed fremtidssikrer det kulturelle økosystem i byen.

Mange har haft deres første koncertoplevelse, enten som publikum eller musiker på Huset - og det vil vi gerne fortsat kunne tilbyde.
Hjælp os med at sprede budskabet, så vi ikke behøver at skulle snakke om vores allesammens måske sidste koncertoplevelse på Huset.

Du tænker måske, hvordan du kan hjælpe os? Del opslaget med dit netværk og fortæl os i kommentarsporet, hvad Huset betyder for dig.

De bedste hilsner,
Husets frivillige, herunder:
- Kanten, Konfus, Spyt & Sprøjt gruppen og de øvrige frivillige på Huset

(Billede: Pede B koncert på Huset. Fotograf: Nicolas “Brun” Møller.)

Spyt & Sprøjt After-Sprøjt 🩵🎨Tusind tak for en fantastisk hiphop fest i lørdags! Vi er stadig helt overvældede over, og ...
07/08/2025

Spyt & Sprøjt After-Sprøjt 🩵🎨

Tusind tak for en fantastisk hiphop fest i lørdags! Vi er stadig helt overvældede over, og hammer taknemmelige for hvor fedt det var! 🙏🏻

Oooog selvom der blev spyttet og sprøjtet på livet løs, er vi ikke færdige med at sprøjte! Vi ligger inde med to umalede trekanter og en tilladelse til at bruge plænen foran Huset, som vi selvfølgelig ikke vil spilde.

Derfor vil vi gerne invitere malere ind på først til mølle princippet nu på lørdag d. 9. August kl. 12.00! 🍀🪄

Vi har dåser i rest fra vores "Gi' det et sprøjt" væg, som vi også stiller til rådighed.

Til sidst vil vi gerne sende kæmpe skud ud til Malermester Klinkert for sponsorering af virkelig lækker grundmaling. Vi vil gerne rose kvaliteten helt vildt og sige tusind tak for hjælpen! 🖌

Ses på lørdag til hygge og graff på plænen foran Huset, Finsensgade 1. 🫡✨️

Spyt & Sprøjt skydes igang om mindre end en time!😎Vi ses der! 🫵
02/08/2025

Spyt & Sprøjt skydes igang om mindre end en time!😎

Vi ses der! 🫵

I år har vi ikke bar på pladsen før dørene åbner til koncerterne – men frygt ej! Du må meget gerne medbringe dine egne d...
31/07/2025

I år har vi ikke bar på pladsen før dørene åbner til koncerterne – men frygt ej! Du må meget gerne medbringe dine egne drikkevarer i tidsrummet indtil baren åbner i koncertsalen 🌞

Rema 1000 ligger et stenkast væk fra pladsen

Så pak tasken med det, du vil hygge dig med – nyd stemningen og selskabet allerede fra start!

🕒 Hvornår åbner dørene?
Dørene til koncerterne åbner 16:30 – men hyggen starter længe før!

Vi glæder os til at se jer!

Adresse

Finsensgade 1
Esbjerg
6700

Internet side

Underretninger

Vær den første til at vide, og lad os sende dig en email, når Spyt & Sprøjt sender nyheder og tilbud. Din e-mail-adresse vil ikke blive brugt til andre formål, og du kan til enhver tid afmelde dig.

Del