20/06/2026
⚓️Hvorfor holder vi egentlig Havnefest ? ⚓️
Havnefesten afvikles for at støtte driften, vedligeholdelse og udvikling af byens samlingspunkt Bagenkop Hallen ✔️
I 1958, med Peter Egmose som initiativtager, blev byens foreninger enige om at danne Bagenkop Bylaug, med det formål at få bygget et samlingssted eller en hal, og i 1959 afholdes den første havnefest for at samle penge sammen til bygning af et samlingssted, det var et langt træk, men i foråret i 1975, var man så langt at spaden kunne sættes i jorden – op igennem 60érne og 70érne bygges der op mod 1.000 haller rundt om i Danmark, den bølge gik man heldigvis også med på her, så i stedet for et forsamlingshus bygges der en idrætshal – godt nok kun en halv en, med 2 omklædningsrum og selskabslokale og køkken.
Byggeriet færdigmeldes i 1975.
Skydebanen, med opholdsrum og toiletter 1977
Det store cafeteria, med større køkken, det lille cafeteria og ekstra omklædningsrum ser dagens lys 1981
Bagenkop Hallen bliver til en hel hal 1988
Den nye tid sættes i gang med fitnesscenter 2009
Projekter og initiativer er siden 2009 gennemført i en læn strøm og i dag fremstår Bagenkop Hallen, som et multifunktionelt samlingspunkt i god form. Kunne hallens nuværende formand Steffen Nielsen melde til hallens 50 års jubilæum november 2025 ✔️
Bagenkop Hallen er en af byens vigtigste grundsten også i fremtiden.
Og i 67 år har havnefesten været afgørende for hallens udvikling ✔️
I respekt for dem, der tog initiativet i 1958, er det fortsat vores pligt at værne om fiskerlejets tarv 💪🏻Uanset, hvad der måtte dukke op i horisonten ✔️